top of page
  • Lode Van Hove

de Music Industry Awards (de MIA's) - EXTRA

Op 30 april heb ik de kans gekregen om gratis een liveshow van de MIA's mee te maken in Paleis 12 te Brussel. Ik was namelijk geselecteerd om langs de rode loper al de artiesten te verwelkomen. Nadien mochten we plaatsnemen in het publiek om de liveshow mee te volgen (helemaal op de eerste rij!!!). Ik wist meteen dat dit iets fantastisch ging zijn voor op mijn cultuurportfolio te plaatsen. Dit extra blogbericht vond ik daarom wel de moeite. Hierin vertel ik jullie graag meer over deze ervaring.


Je hebt misschien al eens gehoord over de MIA's, voluit de Music Industry Awards. Dit zijn de Vlaamse muziekprijzen die jaarlijks worden uitgereikt door de VRT. De meeste MIA's zijn publieksprijzen, die gekozen worden door het publiek via een online stemprocedure. Daarnaast zijn er nog een aantal andere MIA's die gekozen worden door professionelen uit de Vlaamse muziekwereld. De allerbelangrijkste prijs is die voor "Hit van het jaar". Deze wordt gekozen via televoting. Elk jaar is er ook een "Lifetime Achievement Award". Dit is een speciale carrièreprijs die uitgereikt wordt aan een artiest/groep als dank voor al hun geweldige prestaties in hun carrière. Deze keer ging deze award naar Soulsister, de Belgische band met Jan Leyers en Paul Michiels (gekend van het nummer The Way to Your Heart ).


Nederlandstalige muziek boven!

Tijdens de liveshow werden er in totaal 13 awards uitgereikt aan artiesten/groepen in uiteenlopende muziekgenres, van alternatief tot dance. Dit jaar was het een speciale dubbeleditie, want wegens corona konden de vorige twee edities niet doorgaan. Vandaar dat alle artiesten met hun hits van 2020 en 2021 in de prijzen vielen. Metejoor en Angèle waren deze editie de grote winnaars, want zij gingen naar huis met 3 MIA's. Metejoor was de nieuwkomer bij deze editie en verzilverde meteen drie van zijn vier nominaties. Wat opviel bij deze editie was dat Nederlandstalige muziek regelmatig in de prijzen viel bij al de verschillende muziekgenres. Nederlandstalige muziek boven! Het loont dus wel op de MIA's, want naast Metejoor zijn ook onder meer Bazart, Bart Peeters, Tourist LeMC en Willy Sommers in de prijzen gevallen.



Dit was niet de eerste keer dat ik een tv-opname en liveshow bijwoonde. In een ander blogbericht op mijn cultuurportfolio kan je lezen dat ik ook al naar De Cooke & Verhulst show ben geweest. Uiteraard vallen deze twee tv-opnames niet met elkaar te vergelijken. De MIA's heeft een veel hoger showgehalte. Het was een liveshow boordevol muziek (maar liefst 9 optredens!!!) van onder meer Angèle, Bart Peeters, Bazart, Camille Dhont, Metejoor en Regi. Die laatste had ook nog enkele gastartiesten mee, zoals Camille, Jaap Reesema, Olivia en Pauline. Al deze artiesten mochten optreden voor een groot publiek van maar liefst 6000 mensen! Als laatste mocht de winnaar van de Lifetime Achievement Award, namelijk Soulsister, ook nog een spetterend optreden geven.


Het was zo'n unieke en leuke belevenis en daarom vond ik dat dit zéker niet mocht ontbreken in mijn cultuurportfolio. Vandaar dat ik deze toevoeg als extra, want het past ook goed in mijn interessegebied. Ik ben een enorme muziekliefhebber en ik zie graag bekende artiesten live aan het werk. Door deze ervaring ben ik nu ook stilletjes fan geworden van Metejoor, artiestennaam van Joris van Rossem. Ik vind zijn nummers heel goed en live klinken deze nog zoveel beter. Achter de schermen is hij echt heel sympathiek. Het mooie aan hem is dat hij ondanks zijn bekendheid toch gewoon zichzelf blijft en met zijn beide voeten op de grond blijft staan. Hij was enorm dankbaar voor zijn 3 MIA's en hij liet dit ook merken door op het einde van de show het hele publiek nogmaals te bedanken voor de geweldige avond.


Ik raad het zeker iedereen aan om eens een liveshow van de MIA's mee te maken. Het is een geweldige uitstap om te doen met het hele gezin. Ambiance gegarandeerd!



Hieronder vinden jullie nog enkele sfeerbeelden van de fantastische avond!






2 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page