top of page
  • Lode Van Hove

Reactie: Luka Serneels over leerkrachten SO die zieke collega's vervangen in een lagere school


Dag Luka


Ik was ook op de hoogte van dit nieuws. Tegenwoordig lijkt het een heel herkenbaar fenomeen dat bij een tekort aan leerkrachten, vervanging vaak wordt ingevuld vanuit het secundair onderwijs. Ik heb dit namelijk nog zien passeren in andere scholen. We kunnen elkaar hierin goed aanvullen.


Het is een heel mooi voorbeeld van hoe het onderwijs verder reikt dan de muren van één klaslokaal, zoals jij dit mooi verwoordde in jouw blogbericht. Ik ben er ook van overtuigd dat deze samenwerking nieuwe ervaringen en perspectieven kan bieden.


Daarnaast heb ik veel respect voor leerkrachten in het lager onderwijs. Voor studenten die zich voorbereiden op een carrière in het lager onderwijs lijkt het me heel uitdagend om als het ware expert te worden in verschillende vakgebieden. Ze moeten voortdurend de overgang kunnen maken tussen verschillende vakgebieden.


Persoonlijk zou ik het niet meteen zien zitten om mij op korte termijn bij te scholen in alle verschillende vakgebieden. Het lijkt mij echt niet evident, maar het is zeker een heel mooi initiatief van de leerkrachten die mee in dit project zijn gestapt.


Dit artikel geeft mooi weer hoe flexibel we kunnen zijn als leerkracht. Het beroep heeft veel onverwachte wendingen in z'n mars en vraagt ook regelmatig die flexibiliteit. Dat heeft mij ook aangetrokken in dit beroep. Je kan steeds blijven bijleren, want onderwijs blijft evolueren. Elke dag is anders en elke ervaring kan beschouwd worden als een leerkans. Het kunnen allemaal waardevolle lessen zijn, die je meeneemt naar de toekomst.


Tot slot wil ik het nog even hebben over de schrijfstijl van dit blogbericht. Je hebt dit artikel goed samengevat, maar je moet wel opletten dat je geen woorden vergeet. Zo vergat je het woord 'opent' in de zin: "Ik vermoed dat de overgang van het secundair onderwijs naar het lager onderwijs heel wat nieuwe deuren ....". Dit is een klein foutje dat iedereen kan maken. Voor de rest vind ik het altijd fijn om jouw blogberichten te lezen!



Groetjes,

Lode



3 weergaven0 opmerkingen

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page