top of page
  • Lode Van Hove

Reactie: Silke Thijs over meer aandacht voor mentaal welzijn op school


Dag Silke


Wat een interessant en relevant artikel heb je gekozen! In dit blogbericht geef je op een heel heldere manier jouw mening over dit onderwerp weer. Ik vind ook dat je een aangename manier van schrijven hebt. Graag deel ik ook mijn mening over het onderwerp:


Ik ben volledig akkoord met jouw mening, namelijk dat we meer aandacht moeten schenken aan het mentaal welzijn op school. Het is heel herkenbaar dat leerlingen de weg niet vinden naar de leerlingbegeleider op school. Vroeger wist ik deze weg ook heel lang niet te vinden. Bij mij op school kende ik alleen het concept van een vertrouwenspersoon, maar daar deed niet elke leerkracht aan mee.


Dit jaar stond ik voor mijn stage opnieuw in mijn oude secundaire school en ik merkte dat de leerlingbegeleiding een meer centrale rol had gekregen in de school. Het werd ook meer gepromoot tegenover vroeger, dus dat vond ik zeker een positieve verbetering.


Het is zo belangrijk dat wij een veilige omgeving kunnen creëren voor leerlingen waarin zij hun zorgen kunnen delen, hun hart kunnen luchten én de begeleiding kunnen krijgen bij het omgaan met stress en faalangst. Steeds meer leerlingen worstelen hiermee, maar durven dit niet toe te geven. Opkroppen heeft geen zin, want dit heeft negatieve gevolgen. Alleen door erover te praten, kunnen we er iets aan veranderen.


Daarnaast is het inderdaad geen slecht idee om leerkrachten beter wegwijs te maken met de digitale vaardigheden. Ook hier merk ik verbeteringen in mijn stageschool. Leerkrachten krijgen steeds meer bijscholingen over digitalisering in het onderwijs. Zij leren tijdens deze bijscholingen ook werken met AI, want we moeten deze technologie omarmen in ons onderwijs. AI is een geweldige uitvinding, die ongetwijfeld de toekomst mee zal bepalen. Waarschijnlijk zal dit een grote concurrent worden van Google. In mijn cultuurportfolio besprak ik ook een artikel uit een vaktijdschrift over het nut van ChatGPT in het onderwijs en de Nederlandse taalvaardigheden. Uiteindelijk kwam ik ook tot de conclusie dat het geen zin heeft om dit te verbieden. Je moet ermee leren werken als een soort hulpmiddel, met enige voorzichtigheid weliswaar. Het kan dienen als een inspiratiebron. Ook binnen de Nederlandse taalvaardigheden kan het van pas komen. Met een kritische blik en goede begeleiding kan dit heel waardevol ingezet worden en kan je er ook uit leren.


In de eerste plaats moeten leerkrachten mee zijn met de huidige vernieuwingen in het onderwijs. Alles is in een stroomversnelling gegaan sinds COVID-19. Digitalisering werd belangrijker dan ooit. De tijd is niet meer blijven stilstaan. Alle leerlingen hebben tegenwoordig een schoollaptop of tablet, waarmee je jouw lessen een heel andere invulling kan geven tegenover vroeger (bv. digitale leerpaden, interactieve PowerPoints en noem maar op!)


Wat dan de kansarmoede op school betreft, daarover heb ik ook nog iets over te vertellen. In mijn eigen gemeente, Herenthout, doen ze al twee jaar een inzamelactie rond kansarmoede. De zangeres Belle Perez neemt hier het voortouw. Elke kerstperiode doet zij een benefietconcert in de kerk om geld in te zamelen, zodat gezinnen met kinderen in kansarmoede ook brood kunnen kopen en naar school kunnen gaan. Het thema van De Warmste Week sluit hier ook bij aan, namelijk opgroeien zonder zorgen. Sommige ouders kunnen maar met veel moeite rondkomen met hun budget, dus daarom zijn de door jou genoemde voorstellen goed en relevant. Elke ondersteuning is voor deze gezinnen goud waard.


Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. Ouders die hun kinderen nu naar school sturen, vallen achterover van hun stoel. De prijzen van schoolboeken, boekentassen en ander schoolmateriaal zijn zo de hoogte ingegaan. Elk schooljaar komt het terug in het nieuws, maar ik denk dat er weinig maatregelen worden genomen.


We moeten ons blijven inzetten voor de positieve veranderingen in het onderwijs. Hopelijk kunnen we samen streven naar een onderwijsklimaat waarin niet alleen gefocust wordt op kennis overdragen, maar ook op het welzijn en de behoeften van elke leerling.



Groetjes,

Lode


2 weergaven0 opmerkingen

留言


bottom of page