top of page
  • Lode Van Hove

Legendarische schatten uit de oudheid

Bezoek aan het Egyptisch Museum in Caïro - Een legendarische collectie

 

De voorbije zomer bracht ik twee weken door in Egypte, waar ik de kans kreeg om de indrukwekkende tempels en piramides met eigen ogen te aanschouwen. Een bezoek aan het Egyptisch museum in de hoofdstad Caïro mocht natuurlijk niet ontbreken. In deze blog deel ik graag meer over mijn ervaringen tijdens deze reis.


Ingang van het museum

Wereldberoemde locatie


Caïro heeft met zijn wereldberoemde Piramides in Gizeh al een grote trekpleister, maar het Egyptisch Museum doet zeker niet onder. Het wordt beschouwd als een van de beste musea ter wereld en neemt je volledig mee in het leven en de cultuur van de Egyptenaren.


Het wereldberoemde dodenmasker van Toetanchamon (waar je ter plaatse geen foto's van mag nemen!))

Wanneer je dit historische museum bezoekt, zal je al snel opmerken dat het gebouw zijn beste tijd heeft gehad. Het gebouw dateert namelijk al van 1858. Ondertussen staat al ruim dertig jaar de bouw van een nieuw Egyptisch Museum op de planning. Vanaf november 2023 zal het nieuwe, grootste archeologische museum ter wereld zijn deuren openen en kan je opnieuw alle 136.000 Oud-Egyptische schatten bewonderen, waaronder het wereldberoemde gouden dodenmasker van Toetanchamon. Het nieuwe museum ligt vlakbij de andere grote bouwwerken van de Egyptenaren, namelijk de Piramides van Gizeh. Vanuit het gigantische complex kan je uitkijken op de beroemde piramides.




Het nieuwe Grand Egyptian Museum in Caïro

Op de bovenstaande afbeelding is duidelijk te zien dat het nieuwe gebouw een zeer moderne uitstraling heeft. Persoonlijk vind ik dit iets te eigentijds voor een museum dat Oud-Egyptische schatten bevat, maar de nieuwe locatie is wel prachtig. De ligging lijkt mij beter tegenover het oude museum, dat zich bevond in het drukke centrum van Caïro. Opmerkelijk is dat Belgen hebben meegebouwd aan dit grootste archeologische museum ter wereld. Het moet een hele eer geweest zijn om betrokken te zijn bij dit project.


Op het moment dat wij het museum bezochten, waren er al een heleboel voorwerpen verplaatst naar het nieuwe museum, maar de beroemdste en mooiste voorwerpen uit de grote collectie (zoals alle gouden vondsten uit het graf van Toetanchamon) hebben ze laten staan in het oude gebouw. Die hebben we gelukkig met onze eigen ogen kunnen bewonderen. Daarnaast waren er nog vele standbeelden van oude farao's en kaarten te bezichtigen. Wij hebben op een korte tijd de belangrijkste schatten gezien. Je zou er alsnog een hele dag kunnen doorbrengen om alles grondiger te aanschouwen. Voor een volledig bezoek aan het nieuwe museum zouden ze zelfs 2 dagen aanraden, gezien de nog grotere omvang van de collectie.


Infobord aan de ingang van de kamer met de grafvondsten van Toetanchamon

Legendarische collecties


Het Egyptisch museum bevat een ruim aantal van de grootste schatten uit de Egyptische oudheid, zoals de hele inboedel uit het graf van Toetanchamon en tal van mummies. Daarnaast heeft het museum de grootste collectie aan faraonische kunst ter wereld. Voor een lange periode was het niet toegestaan om foto's te maken in het museum, maar enkele jaren geleden is deze regel afgeschaft. Fotograferen is nu wel toegestaan, behalve bij de grafvondsten van Toetanchamon. Deze waardevolle overblijfselen bevinden zich ook in een aparte kamer, volledig afgeschermd van de rest van de collectie.


De schatten kan je onderverdelen in kunst uit de prehistorie, het Oude Rijk, het Middenrijk en het Nieuwe Rijk. Deze onderverdeling wordt ook duidelijk wanneer je door het museum wandelt. Je ziet de tijdlijn vaak terugkomen doorheen de wandelgangen.


Enkele schatten uit het graf van Toetanchamon (de troon - canopische kist - Anubis

Een droom die uitkomt


Het Egyptisch museum wilde ik ooit gezien hebben, zeker in functie van mijn opleiding. Dit stond al lang op mijn verlanglijstje. Alle collecties behoren tot mijn favoriete tijdvak, namelijk de klassieke oudheid. Egypte interesseert mij vanwege de rijke geschiedenis van de farao's, de piramides en de eeuwenoude bouwwerken. De Nijl, ook wel beschouwd als de levensader van het hele land, fascineert me enorm omwille van zijn belangrijke rol in het dagelijkse leven van de Egyptenaren. Het is de bron van het leven.


Stuk voor stuk zijn dit allemaal ervaringen die ik later kan meenemen naar de klaspraktijk. Nog nooit had ik zoveel foto's na een vakantie. Daarnaast heb ik ook enkele nuttige souvenirs meegenomen, zoals een Nederlandstalig kunst- en geschiedenisboek boordevol interessante informatie en beeldmateriaal én een Nijlmap waarop alle tempels die ik heb bezocht mooi worden afgebeeld en toegelicht. In de toekomst kan ik zeker gebruikmaken van deze bronnen in mijn geschiedenislessen, samen met de nieuwe kennis op historisch en cultureel gebied die ik tijdens deze reis heb opgedaan.


Tijdens deze reis heb ik ook wat bijgeleerd over de Egyptische hiërogliefen. Zo ontdekte ik de betekenis van mijn naam. Voor de oude Egyptenaren hadden namen en letters een heilige betekenis. Ze hanteerden een methode om de betekenis te ontrafelen. Tegenwoordig kan je deze methode nog steeds toepassen. Er bestaat namelijk een document waarin je jouw eigen persoonlijkheid kunt ontdekken door jouw voornaam op te delen in verschillende letters en de betekenis van elke letter op te zoeken in het document. Opvallend genoeg kon ik mijn eigen identiteit hier sterk in herkennen. Ik kan mezelf wel identificeren als iemand die controlerend, grappig, avontuurlijk, vriendelijk, behulpzaam, eerlijk en rechtvaardig is.


Ben jij ook benieuwd naar de betekenis van elke letter uit jouw naam? Zoek het op in het document hieronder! Misschien kan jij ook jouw identiteit terugvinden in deze betekenis.



Verkenning van de piramide


Eerder deze dag bezocht ik ook de Piramides van Gizeh, die behoren tot de zeven wereldwonderen. Deze piramides zijn niet alleen de bekendste, maar ook de best bewaarde van Egypte. De grote piramide van Cheops is zelfs het enige overgebleven klassieke wereldwonder. Ik heb ook de binnenkant van deze periode verkend. Dit was een bijzondere ervaring om in de grafkamer van farao Cheops te staan, gelegen in de kern van de piramide. De klim naar binnen was behoorlijk inspannend en zéker niet aan te raden voor mensen met claustrofobie, aangezien het binnenin erg warm, benauwd en smal is. Snel terugkeren is geen optie, omdat er slechts één smalle heen- en terugweg is. Je hebt een constante stroom van mensen die omhoog en omlaag willen gaan.


Samengevat:

Een reis naar Egypte is zonder enige twijfel zeker een aanrader. Sommige plaatsen moet je minstens éénmaal in je leven gezien hebben, dit is er één van. Ondanks de vele toeristen, word je hier toch stil van. Ik kan er niet veel negatiefs over kwijt. Het is een prachtig land met een overvloed aan mogelijkheden en schoonheid op verschillende gebieden.


Hieronder nog enkele hoogtepunten van de dag:

Buitenkant van de piramide


Binnenkant van de piramide van Cheops


De Piramides van Gizeh en de Sfinx


Scan van mijn inkomticket

0 weergaven0 opmerkingen

コメント


bottom of page