top of page
  • Lode Van Hove

Lichtpuntje in de strijd tegen lerarentekort

Bijgewerkt op: 8 jan.

Meer starters in de lerarenopleidingen

 

Op de Dag van de Leraar kan ik starten met positief nieuws uit het onderwijs!


In de Vlaamse hogescholen zijn dit academiejaar maar liefst 9.773 studenten begonnen aan de lerarenopleiding. Dat is een groei van meer dan 5 procent ten opzichte van het vorige academiejaar, toen er ook al een stijgende trend was. Er is zelfs een stijging met 16 procent als we terugkijken naar de cijfers van 2021. Deze resultaten zijn afkomstig van de Vlaamse Hogescholenraad (VLHORA), maar zijn nog niet volledig. Ze houden namelijk nog geen rekening met de universitaire lerarenopleidingen.


Lichtpuntje


Het is positief nieuws dat we na een decennium van afnemende inschrijvingen nu plotseling een ombuiging zien in de cijfers. Deze positieve ontwikkeling lijkt wel een lichtpuntje in de strijd tegen het lerarentekort. Ben Weyts is verheugd met het nieuws dat er meer reguliere studenten in de lerarenopleiding stappen, maar daarnaast merkt hij ook op dat er een sterke toename is in de groep zij-instromers. Ten opzichte van het verleden is dit een opmerkelijke verandering.


Als we ons verdiepen in de leeftijd van de studenten, dan valt het op dat de meerderheid van de studenten in de lerarenopleidingen jonger is dan 25 jaar. Toch zijn er ook studenten tussen de 25 en 35 jaar, en zelfs studenten ouder dan 40, die kiezen voor een lerarenopleiding. Die laatste groep, de zij-instromers genoemd, bestaat meestal uit studenten die al eerdere studies hebben afgerond. Vaak hebben ze ook al een eerste carrière achter de rug, maar maken ze toch bewust de keuze om over te stappen naar het onderwijs.


Wat zijn redenen om leerkracht te worden?


Waarom willen mensen leerkracht worden? Iedereen heeft zijn persoonlijke redenen. Ik koos voor deze opleiding omdat ik een inspiratiebron en een voorbeeld wil zijn voor de leerlingen. Ik wil mee bijdragen in hun groeiproces. Het geeft mij veel voldoening om leerlingen iets te kunnen bijbrengen op originele manieren. Daarnaast hecht ik veel belang aan het welbevinden op school en in de klas. Vroeger heb ik veel te maken gehad met pestgedrag en dat wens ik niemand toe. Vandaar wil ik ervoor zorgen dat leerlingen zich goed voelen. De jobzekerheid is ook een goede reden. Door het lerarentekort hoef je jezelf geen zorgen te maken dat je geen werk zal vinden. Het feit dat je meteen aan de slag kan gaan na de studies vind ik geruststellend.


Binnen mijn familie zijn er ook een paar mensen actief (geweest) in het onderwijs. Zij hebben mij ook geïnspireerd, naast enkele goede oud-leerkrachten. Als leerkracht ben je nooit te oud om bij te leren, want tijdens het lesgeven leer je voortdurend bij. Je kan van jezelf zaken bijleren, maar ook van jouw collega's. Het lesgeven is ook een groepsgebeuren. Je moet kunnen samenwerken met andere collega's. Dat vind ik ook fijn aan het beroep, omdat ik iemand ben die graag werkt binnen een groep. Tenslotte kan ik ook mijn creatieve kant laten zien tijdens de uitvoering van mijn lessen. Ik probeer altijd leuke invalshoeken te bedenken. Dit zijn een heleboel redenen, maar deze zijn uiteraard niet voor iedereen hetzelfde.


Zijn er mogelijke valkuilen?


Elk beroep kent zijn valkuilen. Lerarenberoep is zeker niet eenvoudig. Je voelt meteen aan of lesgeven iets voor jou is, want het is zeker niet voor iedereen weggelegd (ook al denken sommigen van wel). Tijdens mijn eerste stages kreeg ik al gauw de bevestiging dat dit iets voor mij was. De leerrijke praktijkervaringen voor de klas gaven mij de energie om door te gaan.


Het onderwijs is ook een heel afwisselend beroep. Geen enkele dag verloopt hetzelfde, niet elke klas kan goed meewerken, niet elke leerling is even gemakkelijk... Je zal dus ook te maken krijgen met moeilijke leerlingen en klassen. Het is noodzakelijk om jezelf voortdurend aan te passen aan jouw doelpubliek. Daarnaast heb je als leerkracht nog veel werk buiten de lesuren, die telkens maar 50 minuten duren. Ik kan nog niet volledig uit ervaring spreken, maar ik denk dat dit vaak onderschat wordt. Het blijft alsnog een mooi beroep naar mijn mening.


De toekomst

"De mooiste job voor mensen die veel te bieden hebben" Ben Weys, Minister van Onderwijs

De groei in het aantal studenten geeft Weyts hoop om door te gaan, maar hij beseft ook dat de inzet hier niet hoeft te stoppen. Er worden nog steeds inspanningen geleverd om het beroep aantrekkelijker te maken. Ben Weyts benadrukt ook de noodzaak om nog meer mensen te overtuigen om te kiezen voor het lerarenberoep. Lesgeven biedt namelijk de kans om iets waardevols bij te dragen aan de samenleving. Hij noemt het daarom ook de mooiste job voor mensen die veel te bieden hebben.



Ik hoop later dit beroep volmondig toe te juichen en te promoten bij mijn leerlingen. Door goed leraarschap wil ik hen inspireren en motiveren om later ook als leerkracht voor de klas te staan. Maar wat is goed leraarschap volgens jou? Het antwoord van de leerlingen kan je hieronder terugvinden.


Laat zeker jouw mening achter in de reacties!

Goed leraarschap door de ogen van leerlingen - Bron: KlasCement

Bronnen:


Weyts, B. (2023, 5 oktober). Meer startende studenten in lerarenopleidingen. Ben Weyts. Geraadpleegd op 5 oktober 2023, van https://www.benweyts.be/nieuws/meer-startende-studenten-in-lerarenopleidingen#:~:text=Als%20je%20teruggaat%20tot%202021,studenten%20toenemen%20met%20drie%20procent.



Nws, V. (2023b, oktober 5). Meer startende studenten in lerarenopleidingen. vrtnws.be. Geraadpleegd op 5 oktober 2023, van https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/05/meer-startende-studenten-in-lerarenopleidingen/


5 redenen om leraar te worden. (z.d.). www.vlaanderen.be. Geraadpleegd op 6 oktober 2023, van https://www.vlaanderen.be/lesgeven-is-alles-geven/waarom-lesgeven-ook-iets-voor-jou-is/5-redenen-om-leraar-te-worden

9 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page