top of page
  • Lode Van Hove

Reactie: Luka Serneels over de film "WIL"


Dag Luka


Na het lezen van jouw blogbericht over de film "WIL" ben ik stiekem jaloers geworden op jou, omdat ik deze geweldige film niet heb gezien. Jammer genoeg kon ik hier geen tijd voor vrijmaken. Toen ik de trailer van deze film op het nieuws zag en ontdekte dat het gebaseerd was op het gelijknamige boek, voelde ik de drang om eerst het boek te lezen voordat ik naar de bioscoop ging. Het heeft wel even tijd gekost vooraleer ik het boek te pakken kreeg in de bibliotheek, aangezien ik blijkbaar niet de enige was die het boek wilde lezen. Uiteindelijk kon ik hem toch uitlenen en lezen. De bespreking van dit boek heb ik ook opgenomen in mijn cultuurportfolio.


Ik kan mij voorstellen dat deze film een diepe indruk heeft achtergelaten en dat er wel wat stof tot nadenken is geweest. Dit had ik ook na het lezen van het boek.


Ik kan mezelf niet inbeelden hoe wij in die situatie zouden omgaan met allerlei zaken. We weten niet goed hoe het voelt om in die tijdsperiode van oorlog op het slagveld te leven. Gelukkig staan we nog vrij ver weg van de oorlogen in de Gazastrook en Oekraïne. Met dat in het achterhoofd las ik ook het boek. Het is een indrukwekkende en aangrijpende oorlogsroman. Ik zag trouwens in een van je vorige blogberichten dat je fan van bent van dit genre, dus ik kan dit boek zeker aanraden! Dan kan je ook de vergelijking maken tussen het boek en de film.


Persoonlijk vond ik het boek iets te moeilijk voor mij. Er zat een moeilijke structuur in en je moest telkens goed opletten in welke tijd je zat. Hier werd voortdurend in gewisseld. Als lezer moet je daarom erg alert zijn. Het boek laat je ook kennismaken met de unieke schrijfstijl van Olyslaegers. Soms had ik de indruk dat hij van de hak op de tak sprong, en juist dat maakte het voor mij ook moeilijker om me in te leven in het boek. Naar mijn mening is het zeker een uitdagend boek.


Ik ben ervan overtuigd dat het boek en de film twee aparte ervaringen zullen opleveren. Ik vermoed dat de film meer duidelijkheid kan scheppen over wat ik gelezen heb in het boek, maar ik ben me er ook van bewust dat er bepaalde delen uit het boek anders kunnen weergegeven worden.


Ik hoop dat deze film ooit zijn tv-première beleeft, zodat ik de kans krijg om hem te bekijken en een vergelijking te maken met het boek!



Groetjes,

Lode


3 weergaven0 opmerkingen

Comentarios

No se pudieron cargar los comentarios
Parece que hubo un problema técnico. Intenta volver a conectarte o actualiza la página.
bottom of page