top of page
  • Lode Van Hove

Mijn culturele ontwikkeling

Bijgewerkt op: 28 feb. 2022

Reality check

 


In deze blog vertel ik jullie meer over mijn culturele ervaringen. Cultuur is een heel ruim begrip. Het woord roept bij mijzelf veel onderwerpen op zoals muziekoptredens, theater, musicals, musea, boeken… Ik heb al veel verschillende culturele ervaringen, hoofdzakelijk op muzikaal vlak. Boeken daarentegen vielen er vroeger vaak buiten omdat ik het druk had met mijn hobby’s, terwijl ik wel graag lees. Daarom probeer ik er nu regelmatig tijd voor te maken want het geeft voor mijzelf een moment van rust.


Vroeger las ik zelden boeken, alleen maar als het moest voor school. Ik probeerde mijzelf wel aan te zetten tot lezen. In de vakantie begon ik daardoor weleens stripverhalen te lezen. In mijn lagereschooltijd las ik graag boeken van Geronimo Stilton.

Fantasia van Geronimo Stilton

Deze boeken waren toen heel populair en ook aangenaam om te lezen. In het secundair ben ik op zoek gegaan naar mijn favoriete boekengenres. Zo is één van mijn favoriete genres detectiveverhalen geworden. Ik hou van spanning in een verhaal en de verdachte situaties waarin het personage terecht komt. Daarnaast ben ik ook fan geworden van historische verhalen en thrillers. Geschiedenis boeit mij veel en daarom lees ik dikwijls boeken die zich bijvoorbeeld afspelen in en rond de Eerste en Tweede Wereldoorlog.




Later in het secundair (ongeveer 4de middelbaar), toen ik meer bewust werd van mijn studiekeuze voor leerkracht Nederlands en geschiedenis, is mijn interesse in boeken opmerkelijk groter geworden. Sindsdien probeer ik regelmatiger te lezen. Als leerkracht Nederlands vind ik het namelijk belangrijk dat je motivatie en belang toont voor lezen en dat je die motivatie kan doorgeven aan je leerlingen later. Ze hoeven niet hoofdzakelijk alleen boeken te lezen, maar bijvoorbeeld een interessant artikel uit de krant kan ook.


Buiten boeken lezen ga ik ook graag naar concerten. Ik luister graag naar muziek. Één van de redenen is omdat mijn broer in een band speelt, genaamd The Chalkheads. Ik ga heel vaak naar hun optredens, maar ik ben ook al meermaals in het Sportpaleis en de Lotto Arena geweest voor grotere optredens. Ik herinner mij nog goed het concert van Bart Peeters Deluxe in de Lotto Arena. Het was een onvergetelijke avond en ik vind dit persoonlijk één van de leukste manieren om cultuur te beleven. Ik zie heel graag één van mijn favoriete artiesten live bezig op een podium en ik kan daar van genieten. Achteraf deel ik al die culturele ervaringen met mijn vrienden en vinden zij het tof dat ik erover vertel.


Aan het einde van de opleiding wil ik graag nog meer aan cultuurexploratie gedaan hebben. Zo zou ik verschillende culturele evenementen willen bijwonen die ik anders misschien totaal niet zou kiezen om zo een cultuurparticipant te worden op verscheidene gebieden. Ik zou bijvoorbeeld graag eens de boekenbeurs willen bijwonen omdat ik die nog nooit heb gezien en het mij wel de moeite waard lijkt te zijn. De boekenbeurs ziet er mij een leuk evenement uit om veel over verschillende auteurs te weten te komen en over hun boeken. Die ervaring zou mijn culturele ontwikkeling nog kunnen verbeteren. Daarnaast zou ik mij ook meer willen focussen op het lezen van jeugdboeken omdat deze boeken geschikt zijn voor de doelgroep waaraan ik later ga lesgeven.



11 weergaven0 opmerkingen

Yorumlar


bottom of page