top of page
  • Lode Van Hove

Wat brengt de toekomst nog?

Mijn nieuwe terugblik op mijn culturele ontwikkeling (reality check)

 

In deze blogpost kijk ik terug op mijn reality check die ik aan het begin van mijn opleiding heb geschreven. Ik neem de tijd om te reflecteren op de stappen die ik het afgelopen jaar heb genomen op het gebied van cultuur in al zijn facetten. Daarnaast bespreek ik mijn persoonlijke groeipunten op vlak van culturele ontwikkeling. Wellicht kan ik ook enkele doelen voor mijzelf formuleren die ik later nog wil bereiken.


Het afgelopen jaar heb ik opnieuw mijn culturele horizon verbreed en ben ik gegroeid op verschillende vlakken. Ik heb mijzelf uitgedaagd om mijn grenzen te verleggen en nieuwe ervaringen op te doen. Op vlak van literatuur heb ik mijn eerste graphic novel gelezen, genaamd Taxi! van Aimée De Jongh. Ik kijk er alvast naar uit om een tweede te lezen, omdat dit literaire genre mij wel beviel! Het is een genot om te lezen en te bekijken.


Stilaan ontdek ik meer en meer literaire genres en heeft de leesmicrobe mij helemaal te pakken. Door deze opleiding heb ik al veel bijgeleerd over de verschillende literaire genres. Ik ben al tot het besef gekomen dat er tal van mooie jeugdboeken bestaan, die geschikt zijn voor jong en oud. Vorig jaar heb ik er nog veel ontdekt op LEES! Het Boekenfestival, een evenement dat jammer genoeg dit jaar niet doorging. Volgend jaar zou ik mijn ontdekkingstocht willen voortzetten in Kortrijk, namelijk op Boektopia. Dit staat zeker nog op mijn planning.


Naast alle literatuur stonden er ook heel wat culturele uitstappen op mijn lijst. Recent kon ik nog genieten van de prachtige musical Red Star Line. Het was voor mij de eerste kennismaking met een grote productie van Studio 100. Alle andere succesvolle musicals, zoals 14-18 en 40-45, kon ik jammer genoeg niet gaan bewonderen. Daarom was ik heel dat ik nu naar Red Star Line kon gaan kijken. Naar mijn mening was dit een musical vol drama, spanning en ontroering. Ik vind het de moeite waard!

Daarnaast heb ik ook een bezoek gebracht aan de Antwerpse Nottebohmzaal. Het was een historische, magische en unieke setting in het hartje van Antwerpen. Deze uitstap was historisch en taalkundig gezien heel interessant. De Nottebohmzaal is namelijk een historische erfgoedbibliotheek voor de Nederlandse taal, cultuur én geschiedenis van Vlaanderen. Het is de historische bron aan informatie.


Ook op muzikaal vlak heb ik veel verschillende ervaringen opgedaan. Hoewel ik nog geen echte opera heb bijgewoond, heb ik wel kunnen genieten van muzikale evenementen zoals Night Of The Proms, een optreden van Metejoor en een optreden van K's Choice in de legendarische Zaal Lux in mijn thuisdorp Herenthout. In de twintigste eeuw passeerden enkele 'groten der aarde' langs Zaal Lux, zoals U2 in 1981. Ik ben een grote muziekliefhebber. Daarom ga ik graag naar verschillende optreden. Ik ontdek graag verschillende muziekgenres. Deze zomer staat er opnieuw vier dagen Rock Werchter op de planning, waar ik erg naar uitkijk! Ik vind dit het ideale festival om verschillende muziekgenres te leren kennen.


Er liggen zeker nog mogelijkheden voor groei in het verschiet. Later dit jaar staat er bijvoorbeeld nog een prachtige culturele reis naar Egypte op mijn agenda! Deze reis belooft een enormde meerwaarde te bieden op cultureel en historisch vlak. Ik ben ontzettend benieuwd naar wat dit land allemaal te bieden heeft. Deze reiservaring zal ongetwijfeld mijn historische en culturele kennis verruimen. Dit gaat bijzonder leerrijk zijn voor mijn toekomstige geschiedenislessen!



Ik kan nog blijven groeien op alle vlakken. Dit jaar heb ik enkele nieuwe culturele aspecten leren kennen en ben ik opnieuw actief op ontdekkingstocht geweest. Ik heb mijzelf uitgedaagd om out-of-the-box te denken en nieuwe cultuurtuitingen te verkennen, wat mijn perspectief heeft verruimd. Ik merk dat ik dit jaar veel historische evenementen heb bezocht (nl. Red Star Line en de Nottebomhzaal), terwijl er nog zoveel andere bezienswaardigheden zijn.


Hoewel ik nog een weg te gaan heb om volwaardige cultuurparticipant te worden, heb ik wel het gevoel dat ik weer enkele stappen in de goede richting heb gezet. Ik zet cultuuravontuur graag volgend academiejaar verder! Jullie zullen zeker mijn ervaringen hierover kunnen lezen in mijn komende blogberichten!


Eigen bewerking (bron: https://www.shutterstock.com/nl/image-illustration/reality-check-neon-sign-on-brick-594354842)

5 weergaven0 opmerkingen

Comentarios


bottom of page