top of page
  • Lode Van Hove

Reactie: Morgane Brants over dialecten in de klas


Dag Morgane,



Ik vind dat je hier een heel interessant artikel hebt bovengehaald om te bespreken. Het programma "Meneer Vanneste" heb ik volledig gevolgd, omdat ik het een boeiend programma vond én het sloot rechtstreeks aan bij onze opleiding. Het is zeker de moeite waard om het programma te bekijken, moest je dit nog niet gezien hebben. Het is leuk, grappig, leerrijk en ontspannend.


Leerlingen vinden het taalgebruik van Thijs Vanneste geweldig. Dit zie je duidelijk in het programma, maar ik heb dit ook zelf opgemerkt in één van mijn stagelessen waarin ik een beeldfragment liet zien waarin Thijs Vanneste vanalles vertelde. De leerlingen vonden het verbazend dat ik juist dat fragment koos, omdat hier totaal geen sprake was van Standaardnederlands.


Ik kom graag even terug op jouw blogbericht...


Ik apprecieer jouw schrijfstijl. Je beschrijft op een aangename, vlotte en (bijna) foutloze manier waarover het artikel gaat. In je bericht maakte je een fout bij het woord 'Standaardnederlands'. Namen van talen en dialecten die beginnen met bepaalde elementen, zoals standaard, hoog, laat, middel, nieuw, etc. , schrijven we aaneen en met een hoofdletter aan het begin. Deze fout ga je in het vervolg niet meer maken. ;-)


Verder verwoord je heel duidelijk jouw eigen mening over het onderwerp. Je durft jezelf ook kritisch te beoordelen op je taalgebruik. Je weet waar jouw werkpunten liggen.


Bij het lezen van jouw bericht moest ik meteen terugdenken aan de uitspraak : "Elke leerkracht is een taalleerkracht". Ik ben daar volledig mee akkoord. Taal is voor elke vakleerkracht even belangrijk. Voor een leerkracht Nederlands is het nog belangrijker om Standaardnederlands te praten, hoe moeilijk het soms kan zijn. Het is even de knop omdraaien. Ik betrap mij nog zo vaak op mijn tussentaal tijdens mijn stagelessen. De schakel naar tussentaal is heel snel gemaakt. Dit is ook voor mij nog een werkpunt.


Een tijd geleden waren er verschillende artikelen in de media over tussentaal en dialecten. Zo was er op het programma "Het Verhaal van Vlaanderen" heel wat kritiek gekomen over het taalgebruik van Tom Waes. Dit stoorde mij niet te fel, maar voor sommigen was dit wel storend. Heel wat mensen zijn van mening dat het verhaal van Vlaanderen óns verhaal is en dat dit dus moet gebracht worden in onze gemeenschappelijke taal. Niet in tussentaal of in een soort algemeen Antwerps, maar in het Standaardnederlands.


Naar mijn mening mogen we dialecten niet te veel vrijspel geven in het onderwijs, omdat dit de plaats is waar we leerlingen hun Standaardnederlands juist moeten ontwikkelen. Zij komen in hun dagelijks leven al genoeg in contact met dialecten. Leerlingen moeten ook Standaardnederlands leren spreken, want niet iedereen begrijpt alle dialecten even goed. In sommige situaties moeten leerlingen ook in staat zijn om Standaardnederlands te spreken. Zij moeten ook weten in welke context dit aanbevolen is, want bijvoorbeeld later bij sollicitatiegesprekken moeten zij zich in het Standaardnederlands kunnen voorstellen. Ik ben van mening dat je hiermee een betere indruk nalaat.


Ik ben zéker niet volledig tegen dialecten, want ik vind ook dat dit onze taal mooier en rijker maakt. Het zijn allemaal verschillende taalvarianten. Het kan ons, zoals jij zegt, veel bijleren over onze taal van vroeger. Veel elementen uit de oude dialecten hebben wij op één of andere manier overgenomen. Ik zou zeker ook iets willen doen later rond dialecten in de klas. Gelukkig is er altijd een les rond dialecten aanwezig in de verschillende cursussen van Nederlands. Hier kunnen zowel leerlingen als leerkrachten hun beste dialecten bovenhalen. Dit zijn altijd één van de leukste lessen die lang bijblijven bij leerlingen.


Ik hoop dat ik snel zo'n les mag geven rond dialecten, want het lijkt mij leuk om aan de slag te gaan met dit lesonderwerp.



Groetjes,


Lode


4 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page