top of page
  • Lode Van Hove

Mijn verzameling van culturele ervaringen!

Terugblik op mijn culturele ontwikkeling (reality check)

 

In dit blogbericht blik ik terug op mijn reality check die ik in het begin van het academiejaar schreef. Hierbij reflecteer ik mijzelf op de stappen die ik afgelopen jaar heb gezet op vlak van cultuur in zijn brede begrip. Ook geef ik mijn groeipunten weer op vlak van culturele ontwikkeling. Misschien kan ik voor mijzelf nog enkele doelen stellen die ik wil bereiken in de komende jaren.


Ik stel vast dat ik dit academiejaar enorm veel stappen heb gezet in mijn culturele ontwikkeling. Hierbij denk ik terug aan wat ik dit jaar allemaal heb kunnen/mogen meemaken in functie van mijn cultuurportfolio, maar ook voor mijzelf. Ik heb heel leerrijke en leuke activiteiten gedaan die ik voor mijzelf ook als een meerwaarde beschouw. Ik ben heel blij dat ik ook al enkele doelen heb kunnen realiseren die ik had beschreven in mijn reality check aan het begin van het jaar. Zo ben ik naar de boekenbeurs getrokken met enkele medestudenten van Nederlands. Dit was een heel leuke uitstap en zeker een jaarlijks bezoekje waard!


Door deze opdracht heb ik geleerd om cultuur ook op een andere manier te gaan bekijken. Ik heb geprobeerd om mij heel open op te stellen en eens iets te doen wat ik anders misschien niet zou doen. Zo ben ik eens een opname gaan bijwonen van 'De Cooke & Verhulst Show'. Dit was zo'n leuke belevenis en daarom ben ik ondertussen al voor een tweede keer naar de show gaan kijken! Daarnaast kreeg ik ook de mogelijkheid om een liveshow van de MIA's mee te maken. Echt een géweldige ervaring! Ik heb dit als een extra blogbericht toegevoegd aan mijn cultuurportfolio. Dit kan zomaar eens een jaarlijks uitstapje worden met het hele gezin. Een hele avond ambiance gegarandeerd!


Naast tv-opnames en de boekenbeurs ben ik ook naar een theaterkomedie gaan kijken. De theatervoorstelling heette 'De Sunshine Boys'. Deze voorstelling vond ik heel vernieuwend, omdat ik daarvoor nog geen echte komedie-ervaring had meegemaakt. Ik was alleen nog maar naar Urbanus gaan kijken, maar dat viel hier totaal niet mee te vergelijken. Tijdens de theaterkomedie was ik vaak niet volledig mee met de grappen die ze maakten. Ik vond het geen slecht toneel, want ik heb wel met enkele uitspraken goed kunnen lachen. Uiteindelijk heeft deze voorstelling mijn culturele visie wel verruimd en heb ik een goed beeld gekregen van wat nu juist een theaterkomedie is. Zo ben ik weer een ervaring rijker. Natuurlijk is elke komedievoorstelling enorm verschillend van elkaar.


Op leesgebied ben ik ook op zoek gegaan naar enkele uitdagingen. Zo ben ik de uitdaging aangegaan om eens een boek te lezen uit de literaire canon, en wat voor een! Ik had gekozen voor een echte klassieker die bij iedereen gekend is, namelijk 'Karel ende Elegast'. Voordien had ik al weleens gehoord van het verhaal. De kleine samenvatting van het verhaal wist ik wel, maar ik wou graag het volledige verhaal eens gelezen hebben. Dit soort verhalen zijn vaak in de vergeetput terechtgekomen, wat ik wel spijtig vind. Ik vind het namelijk wel heel leuke verhalen. Ik zou mij in de toekomst misschien meer willen richten op een boek uit de literaire canon.


Daarnaast heb ik geprobeerd om voor mijn cultuurportfolio enkele vernieuwende genres te selecteren uit de keuzelijst. Nu ben ik eerder de mysterieuze boeken gaan opzoeken. Ik denk hierbij terug aan de boeken 'De negen kamers' van Peter-Paul Rauwerda en 'Duivels spel' van Inge Verbruggen. Bij beide boeken sprak de cover mij heel sterk aan en werd ik meteen nieuwsgierig bij het lezen van de korte inhoud. Het fijne aan deze boeken vond ik dat ze veel inspeelden op je nieuwsgierigheid. Ze creërden een bepaalde spanning waardoor ik volledig in het verhaal zat. In 'Duivels spel' zaten er heel wat overgangen in de personages. Ik ben hier geen voorstander van, omdat ik hierdoor snel de draad verlies. Maar in dit verhaal zaten de overgangen heel goed en creërden ze op het einde een geweldige climax die ik niet zag aankomen. Toen wist ik wat de bedoeling was van de auteur. Net daarom vond ik dat toch een heel goed boek. In het boek 'De negen kamers' vond ik de mix van mysterie en fantasie geweldig. Dit was voor mij de stimulans die ervoor zorgde dat ik steeds verder wou lezen.


Tijdens dit eerste jaar ben ik kritischer gaan kijken naar artikels die betrekking hebben op ons onderwijs en onze cultuur. Ik ben voor mijn cultuurportfolio op zoek gegaan naar verschillende mediaknipsels. Hierbij wou ik zoveel mogelijk verschillende onderwerpen aanhalen. Door al die verschillende mediaknipsels te lezen, ben ik een kritischere blik gaan werpen op ons onderwijs en al de media daarrond. Op deze manier ben ik ook meer bewust geworden van wat er zich afspeelt in ons onderwijs en onze cultuur.


Ik hoop dat ik in de komende jaren nog kan groeien in mijn culturele ontwikkeling op allerlei vlakken. Zo zou ik ooit eens een echte opera willen meemaken. Ik ben een grote muziekliefhebber, maar een opera is toch iets totaal anders dan wat ik gewoon ben. Daarom lijkt dit voor mij wel een mooie belevenis. Daarnaast staan er nog enkele musea op mijn lijstje die ik graag eens wil bezoeken, zoals het Gallo-Romeins Museum en het Museum voor Natuurwetenschappen. Ik zou deze graag eens willen bezoeken, omdat ik erg geïnteresseerd ben in de geschiedenis en de dinosaurussen. Een museumbezoek vind ik altijd zeer interessant en leerrijk. De informatie en foto's zouden een meerwaarde kunnen zijn in de lessen geschiedenis bijvoorbeeld.


Ik heb gemerkt dat ik dit jaar enorm veel cultuur heb ontdekt. Cultuur in zijn brede begrip. Niet alleen kunst en musea, maar ook boeken, theatervoorstellingen, tv-opnames ... Ik kan wel zeggen dat ik veel verschillende culturele ervaringen heb meegemaakt in mijn eerste jaar. Ik ben gegroeid als cultuurparticipant in alle zinnen van het woord. Ik daag mijzelf uit en ik sta open voor allerlei verschillende belevingen. Hopelijk komen er nog vele nieuwe culturele belevingen op mijn pad!


Bron: https://www.dreamstime.com/stock-illustration-reality-check-rubber-stamp-grunge-design-dust-scratches-effects-can-be-easily-removed-clean-crisp-look-color-easily-image88636805 + eigen bewerking





8 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page