top of page
  • Lode Van Hove

Jongen zonder naam - Bettie Elias

Bijgewerkt op: 15 mrt. 2022

Een indrukwekkend verhaal geïnspireerd op waargebeurde feiten

 

Laat ik beginnen met een korte samenvatting van het boek:

De Tweede Wereldoorlog is aan de gang. De joden zijn nergens veilig voor de Duitsers. Een 12-jarige Joodse jongen, genaamd Samuel, wordt samen met zijn gezin in het midden van de nacht opgepakt in Antwerpen door de Duitse SS. Ze komen terecht in de Kazerne Dossin in Mechelen. Van hieruit worden ze later met de trein overgebracht naar een concentratiekamp in Polen. Vooraleer ze afgevoerd worden naar een concentratiekamp in Polen of Duitsland, ondergaan ze verschrikkelijke martelingen van de SS’ers. In Brussel wordt er ondertussen door 3 jongeren gewerkt aan een plan voor één van de treinen naar het concentratiekamp te saboteren. Een onmogelijk idee dat te gek voor woorden klinkt. Het verhaal van de jongeren en dat van Samuel zal zich op mysterieuze wijze kruisen.

Ik vond het een boeiend boek om te lezen. In het begin begreep ik de overgang tussen de personages niet goed, maar later werd het duidelijk wat de schrijver hiermee wou bereiken. Omdat het boek zich afspeelde in de Tweede Wereldoorlog, trok het mijn aandacht. Je wordt meegenomen in de tijd waar de Joden werden opgevolgd en mishandeld. De emoties in het verhaal komen sterk naar voren. Terwijl het verhaal zich afspeelt middenin de Tweede Wereldoorlog, komt er van oorlog in het verhaal zelden iets ter sprake.

Dit boek is zeker een aanrader om te lezen als je geïnteresseerd bent in oorlogsverhalen waarbij de Jodenvervolging een grote rol speelt. Dit boek lijkt mij toepasselijk in de klaspraktijk om te bespreken als je les geeft over de Tweede Wereldoorlog. Zeker in een 3de graad, want daar komt de Tweede Wereldoorlog in de geschiedenislessen aan bod. Je kan bijvoorbeeld een deel voorlezen uit het boek om zo een duidelijker beeld te creëren van hoe de SS’ers met de Joden omgingen.


Als toekomstig leerkracht Nederlands en geschiedenis vind ik dit boek interessant omdat het zowel voor het vak Nederlands als geschiedenis bruikbaar is. Het boek geeft een duidelijk en confronterend beeld van de Jodenvervolging. De uiteindelijke ontknoping zorgt voor heel wat spanning in het verhaal. Of het ook goed komt met Samuel en zijn gezin, daarvoor zullen jullie het boek zelf moeten lezen.




26 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1 Comment


Mies Movies
Mies Movies
Dec 22, 2021

Lode,

Ik las zelf dit boek ook en ik vind het leuk om te zien dat we er elks onze eigen mening goed er over kunnen formuleren. Ik hoop dat jij evenveel leesplezier hebt gehad als ik!

Like
bottom of page