top of page
  • Lode Van Hove

De Cooke & Verhulst Show

Bijgewerkt op: 15 mrt. 2022

Een fantastische show vol ambiance en verrassingen!

 

Het was dinsdag 12 oktober toen ik ‘s middags een mail aankreeg waarin stond dat ik geselecteerd was om een tv-opname bij te wonen van 'De Cooke & Verhulst Show'. Ik was zo blij omdat ik dit altijd al eens wou meemaken. In deze blog neem ik jullie mee in mijn beleving van deze show.

Zonder bepaalde verwachtingen wandelde ik het gebouw binnen. Ik had zelfs geen idee wie de gasten gingen zijn. Toen we aankwamen bij de receptie, kregen we een gratis drankje. Dat was al een fijn ontvangst! Daarna werden we verder rondgeleid naar de opnamestudio. Even later kwam een grappige publieksopwarmer de studio binnen. Hij gaf uitleg over hoe de opnames gingen verlopen en wat we allemaal konden verwachten. Door al de grappen die hij maakte, zorgde hij al voor een show op zich. Zijn doel was om ons te entertainen en dat was naar mijn mening goed gelukt. Hij toverde bij mij alleszins een lach op mijn gezicht. Ondertussen werden er ook al wat shots opgenomen waarin we lachten en applaudisseerden. Die geluiden konden ze achteraf verwerken in de aflevering.

Na de publieksopwarmer kwamen Gert Verhulst en James Cooke de studio binnen. Ze begonnen met een liedje te zingen, onder begeleiding van de live band. Nadien repeteerden Gert en James hun intro voor de show. Ze vertelden wie er langskwam en waarover die persoon kwam spreken. In de aflevering waren de volgende gasten aanwezig: Rani De Coninck (radio- en televisiepresentatrice), Ben Segers (acteur), Gerard Joling (Nederlandse zanger), Joeri Cortens (bioloog) en een advocaat die kwam praten over het proces Bart De Pauw.

Na de repetities begonnen de opnames voor echt!

Tijdens de opnames werden er ook enkele pauzes genomen. Op deze momenten controleerden ze of er retakes moesten gebeuren en werden de tafelgasten nog extra geschminkt. Ondertussen speelde de live band een aantal bekende nummers waarbij Gert en James af en toe meezongen. Nadien werden de retakes opgenomen en gingen ze verder met het volgende deel van de show.

Tijdens de aflevering was er ook een verrassing. Er was namelijk een ‘golden buzzer’ aanwezig. Dit betekende dat wij als publiek een gratis cadeautje kregen op het moment dat daarop gedrukt werd. Het cadeau was een Bongo-bon voor de bioscoop, inclusief popcorn en frisdrank. Dit was de kers op de taart en maakte de toffe avond helemaal af!

Later op de avond heb ik thuis naar de aflevering gekeken. Zo kon ik de vergelijking maken met wat ik zag in de studio en wat er uiteindelijk op tv werd getoond. Wat je in de studio kon zien, was dat Gert en James hun tekst aflazen van een scherm dat net onder de camera stond. Hierdoor denk je dat ze goed in de camera kijken, maar dat is niet zo. Ze lezen gewoon hun tekst af van het scherm. Iets opvallends is ook dat de studio op tv vrij groot lijkt, maar in werkelijkheid is deze vrij klein.

Ik vond deze ervaring een verrijking van mijn culture ontwikkeling omdat ik het nog nooit gedaan had. Hierdoor ben ik veel te weten gekomen over alles wat er bij een tv-programma komt kijken. Zo is het mij opgevallen dat er heel veel belichting aanwezig is in de studio zodat er nergens schaduwen zijn. Het verbaasde mij hoeveel werk er in een tv-programma zit en hoe snel ze het in elkaar kunnen steken. Het was een avond vol ambiance en verrassingen. Ik vond het een leuke beleving en voor herhaling vatbaar!



28 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

2 Comments


sara.marsoul
Jan 08, 2022

Dag Lode,


Wat een leuke ervaring! Je vraagt je altijd af hoe zo'n programma's gemaakt worden, omdat je als kijker enkel het eindproduct te zien krijgt. Het is duidelijk geworden dat er heel wat bij komt kijken. Ik kan me voorstellen dat het indrukwekkend is om te zien hoeveel werk er op korte tijd wordt verricht om het hele programma op te nemen. Ikzelf heb ook al vaker gekeken naar De Cooke & Verhulst Show en ik merk van achter mijn televisiescherm dat er heel wat sfeer in de studio is. Als ik jou bevindingen lees, komt dit precies wel overeen met het gevoel dat je als kijker krijgt. Ik vind je blogbericht op een hele sprekende manier geschreven vanuit…


Like

Anoeska Nossol
Anoeska Nossol
Dec 25, 2021

Ik vond het fijn om eens te lezen hoe zo'n opname in zijn werk gaat. Op televisie lijkt het allemaal zo spontaan en alsof ze gewoon in de camera kijken. Bijzonder toch dat ze eigenlijk een tekst aflezen, zonder al te veel versprekingen. Dat er wel wat bij kwam kijken, had ik verwacht; maar toch... Als ik het zo lees is het voor een klein uurtje zendtijd toch een hele onderneming.

Like
bottom of page