top of page
  • Lode Van Hove

Duivels spel - Inge Verbruggen

Bijgewerkt op: 29 mei 2022

Een zenuwslopend verhaal over vriendschap, liefde, wraak en geloven in jezelf

 

Eén van de jeugdboeken die ik gekozen heb uit de boekenlijst is 'Duivels spel' van Inge Verbruggen. De titel en de cover van het boek spraken mij het meeste aan om het boek te lezen. Het maakte mij heel nieuwsgierig naar het verhaal. Door de korte inhoud was ik volledig overtuigd. Achteraf bekeken is het een heel goede titel en cover voor een veelbelovend boek.


Waarover gaat het boek?

In dit spannend verhaal volg je Lynsey, een 17-jarig meisje met ADHD. Lynsey is al een tijd samen met haar vriend Noah. Ze passen perfect bij elkaar! Op een dag verdwijnt Noah opeens. Lynsey kan dit niet geloven en besluit om zelf op onderzoek te gaan omdat ze merkt dat de politie niets doet. Dit doet ze samen met haar Bordercollie, genaamd Max. Ze vindt verschillende aanwijzingen die haar over heel België en Nederland sturen. De aanwijzingen brengen haar naar allerlei uithoeken, net als een gevaarlijk spelletje geocaching. Dit was een hobby van Noah. Later blijkt dit toch geen onschuldig spel te zijn. Al snel merkt Lynsey dat ze Noah niet zo goed kende als ze dacht. Uiteindelijk is de vraag die Lynsey zich moet stellen: "Is Noah wel zo onschuldig als hij lijkt?"



Wat mij opviel was de originaliteit van het hoofdpersonage Lynsey. Ze kan nooit stilzitten omwille van haar ADHD en is altijd op wandel met Max. Het was een vernieuwing om eens over zo'n personage te lezen. Dit vond ik erg leuk. Ook opvallend was de relatie van Lynsey met een ander meisje. Dit komt ook steeds vaker voor in onze huidige samenleving. Ook dit was vernieuwend voor mij, omdat ik dit nog niet vaak was tegengekomen in andere boeken. Ik vind het goed dat dit ook ter sprake komt in jeugdboeken. Doordat erover geschreven wordt in boeken zal het ook minder vreemd klinken voor jongeren. Zo geraakt dit onderwerp uit de taboesfeer en zullen jongeren het meer als normaal beschouwen. Net daarom zou ik het boek ook willen promoten in de klaspraktijk, omdat het naar mijn mening nog niet zo vaak voorkomt in jeugdboeken. Het boek heeft een interessant onderwerp en bevat ook bespreekbare thema's zoals lesbianisme. Om die redenen zou ik het ook op mijn boekenlijst plaatsen.


In het boek wordt er vaak afgewisseld tussen heden en verleden. In het heden volg je het avontuur van Lynsey, namelijk de zoektocht naar haar vriend Noah. In het verleden volg je de vriendengroep die van Geocaching* houdt. In het begin snapte ik de overgangen niet goed. De verhaallijnen waren in het begin heel los van elkaar, maar later merk je dat ze stilaan bij elkaar komen en zorgen voor een geweldige climax op het einde. Op dat moment besef je hoe goed het verhaal in elkaar zit en weet je waar de auteur naartoe wou. Als lezer kan je op voorhand veel verschillende uitkomsten bedenken, maar alsnog ben je verbaasd van de ontknoping.


Ik vond het een heel spannende jeugdthriller die zeker een aanrader is voor jongeren die graag spannende thrillers lezen. De auteur heeft een heel vlotte schrijfstijl. Hierdoor heb je in een mum van tijd al veel pagina's gelezen. Ik vond het een zenuwslopend verhaal waarin vriendschap, liefde, wraak en het geloof in jezelf centraal stond. Het boek zit boordevol verrassingen en onverwachte wendingen. Dit maakte het verhaal heel boeiend en leuk. Bijgevolg heb je snel de neiging om verder te lezen. De verwisselende perspectieven zorgen uiteindelijk voor een bloedstollende climax die je niet zal teleurstellen!



* Geocaching = een spel waarbij gebruik wordt gemaakt van een gps-ontvanger of telefoon met deze functie om ergens ter wereld een zogenoemde 'cache' te vinden. Het is een soort schattenzoektocht.


Weetje:

Tijdens het lezen van het boek ben ik nieuwsgierig geworden naar het geocachen. Ik had nog niet vaak van geocachen gehoord. Ik wou hier graag meer over te weten komen, daarom heb ik wat opzoekwerk gedaan. Wist je dat er zelfs een app bestaat om aan geocaching te doen. Het is een hobby die wereldwijd aan de gang is. Je kan dus zelf op zoek gaan naar een geocache via de app. Door het lezen van dit boek heb ik weer iets bijgeleerd en wil ik graag eens op zoek gaan naar een geocache in mijn buurt.

Heb jij al eens aan geocaching gedaan of wil je het zelf eens uitproberen? Wie weet is er wel een geocache in jouw buurt?


Cover
Bron: Boekenzoeker

15 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1 ความคิดเห็น


r0901460
03 มิ.ย. 2565

Dag Lode,


Ik ben blij een bespreking van 'Duivels spel' te zien. Zelf heb ik ook al een aantal keer getwijfeld om het boek te lezen. Maar telkens als ik de preview op de kaft van het boek las wist ik niet goed wat ik erover moest denken. Ik hou op zich enorm van thrillers en een boek dat met woorden als 'zenuwslopend' en 'bloedstollend' wordt beschreven spreekt mij enorm aan. Maar toch is er iets wat mij niet overtuigd van het boek... Ik kende het gegeven geocaching wel, bij mij in de buurt zijn er veel plekken waar dat gedaan wordt.

ถูกใจ
bottom of page