top of page
  • Lode Van Hove

Geluk zit in een klein boekje

Jeugdboekenmaand 2023

 

Onlangs kwam ik nog eens in de bibliotheek van mijn gemeente en was ik verbaasd over de hoeveelheid kinderen die er rondliepen. Nu bleek dat er een knutselnamiddag aan de gang was in het teken van de Jeugdboekenmaand. Dit kwam ik te weten van een medewerkster uit de bib. Hierdoor botste ik meteen weer op een interessant onderwerp voor mijn cultuurportfolio. In dit blogbericht geef ik jullie hier graag meer info over!


Waar word jij gelukkig van?


De Jeugdboekenmaand staat dit jaar in teken van geluk in de brede zin van het woord. Het kan gaan over je hobby's, passies, vrienden en andere zaken waar je gelukkig van wordt. Je kan niet elke dag even gelukkig zijn, daarom hebben ze het ook over verdriet, angst en eenzaamheid. Iedereen heeft recht op geluk. Wat zijn de grote en kleine gelukjes, en hoe beleven kinderen en jongeren dit gevoel? Daar draait het allemaal rond tijdens deze Jeugdboekenmaand. Naar mijn mening is dit een heel actueel thema, aangezien we in de wereld alsmaar meer zaken zien die ons ongelukkig of angstig maken, denk maar aan de oorlog in Oekraïne die al één jaar lang bezig is op dit moment of de aardbevingen in Turkije en Syrië waarbij heel veel mensen hun familie, thuis en bezittingen zijn verloren.


Maar de Jeugdboekenmaand gaat uiteraard ook over boeken. Verschillende scholen, bibliotheken en boekhandels zetten tijdens deze periode een maand lang kinder- en jeugdboeken in de kijker. Welke boeken dat zijn, is afhankelijk van het jaarthema. Dat is dit jaar 'Geluk', maar afgelopen jaren hadden we ook al eens het thema 'Vriendschap', 'Humor' of 'Wetenschap & techniek'. Elk jaar worden er heel wat boekentips gegeven bij het jaarthema.


Dé meter en peter


Elke editie stelt men een meter en peter aan van de Jeugdboekenmaand. Kinderboekenmaker Barbara Rottiers en acteur Bill Barberis zijn de meter en peter van de editie van dit jaar. Zij zetten zich vanaf 1 maart in om leesplezier onder de aandacht te brengen en zullen de hele maand maart op zoveel mogelijk plekken boekengeluk verspreiden. Persoonlijk kende ik deze mensen nog niet goed, daarom stel ik ze graag even aan jullie voor!


De acteur Guillaume (Bill) Barberis is bij het jonge publiek hoofdzakelijk bekend als Geert Hopper uit de Ketnet-serie 'De Hoppers'. Bij het bredere Vlaamse publiek is hij bekend voor zijn rol als Toon Vrancken in de soap 'Thuis'. Die rol vertolkte hij van 2013 tot 2017. Op dit moment studeert hij filosofie en is hij actief in het improvisatietheater.


Barbara Rottiers maakt kinderboeken, zoals 'De H van Humboldt' en 'Leve Astrid'. Daarnaast is zij ook een avontuurlijke verhalenvertelster in woord en beeld. Toen ze gevraagd werd om meter te worden van de Jeugdboekenmaand kon ze niet anders dan 'ja' zeggen. Het thema van dit jaar raakt haar, omdat zij zelf ooit in haar leven - net als veel andere mensen - heel ongelukkig is geweest. Ze wil dit onderwerp bespreekbaar maken bij kinderen en het taboe rond eenzaamheid, ongelukkigheid en angst doorbreken.


De meter en peter van de Jeugdboekenmaand 2023 - Iedereen Leest

Ik kan mij herinneren dat ik in het secundair nog gewerkt heb rond de Jeugdboekenmaand, maar dat heel afhankelijk van leerkracht tot leerkracht. Enkele leerkrachten Nederlands probeerden wekelijks een deel uit een boek voor te lezen dat aansloot bij het jaarthema. Daarnaast probeerden zij te praten over het onderwerp. Ik kan mij voorstellen dat je rond het jaarthema 'Geluk' interessante gesprekken kan voeren, omdat jongeren steeds vaker met hun gevoelens en identiteit worstelen. Ze moeten hierover kunnen praten in een vertrouwelijke omgeving. Vandaar lijkt het mij goed om deze barrière te doorbreken door hierover te praten. Hoe gelukkig zijn de leerlingen? Wat maakt hen (on)gelukkig en waarom? Deze vragen kunnen allemaal gesteld worden. Het lijkt mij zinvol om hier een moment voor vrij te maken. Het hoeft daarvoor niet noodzakelijk in de lessen Nederlands te gebeuren, want het kan ook een aanknopingspunt zijn bij godsdienst. Toen ik in het secundair dit vak kreeg, was geluk een onderwerp waarover regelmatig gepraat werd. Daarnaast lijkt het mij goed om hier niet altijd klassikaal bij stil te staan, maar ook individuele momenten vrij te maken voor leerlingen die het moeilijker hebben om hierover in groep te praten.


Ook buiten de Jeugdboekenmaand spelen sommige kanalen in op de kleine en grote gelukjes in het dagelijkse leven. Ik denk spontaan aan de radiozonder MNM die dagelijks vraagt achter de gelukjes van hun luisteraars. Ze kunnen die dan delen via de telefoon met de presentatoren en de luisteraars. Ik vind dit een goed concept om zo meer positiviteit te delen met elkaar.


Poster Jeugdboekenmaand 2023 - Jeugdboekenmaand.be

De Jeugdboekenmaand van dit jaar is nog maar net gestart, maar voor de ongeduldige fans blikt men alvast vooruit naar het thema voor de Jeugdboekenmaand 2024. Dat belooft een bijzonder actieve editie te worden, want dan staat het thema 'sport & spel' centraal!


Heb jij al ideeën voor in de klaspraktijk rond dit thema? Deel ze gerust in de reacties!



Bronnen:


Jeugdboekenmaand 1 - 31 MAART 2023. (z.d.). Jeugdboekenmaand 1 - 31 MAART 2023. Geraadpleegd op 1 maart 2023, van https://www.jeugdboekenmaand.be/



5 weergaven1 opmerking

1 comentário


Luka Serneels
Luka Serneels
08 de mai. de 2023

Dag Lode!


Wat leuk om te horen dat je de Jeugdboekenmaand in de bibliotheek van Herenthout hebt ontdekt! Ik heb er spijt van dat ik het niet wist, want dat is ook vlak aan mijn deur. Het is altijd fijn om te zien dat er zoveel kinderen en jongeren geïnteresseerd zijn in boeken en lezen. Het thema van dit jaar, 'Geluk', vind ik persoonlijk een zeer relevant en belangrijk onderwerp om over te praten met kinderen en jongeren.


Ik vind het ook goed dat de Jeugdboekenmaand niet alleen over boeken gaat, maar ook over verdriet, angst en eenzaamheid. Het is belangrijk dat we deze gevoelens niet negeren, maar er juist over praten en elkaar steunen. Het is mooi om te…


Curtir
bottom of page