top of page
  • Lode Van Hove

Karel ende Elegast - onbekend

Bijgewerkt op: 30 mei 2023

Keuzeboek uit de literaire canon

 

Voor mijn keuzeboek heb ik gekozen voor een uitdaging. Ik heb namelijk gekozen voor een boek uit de canon van de Nederlandse literatuur, namelijk 'Karel ende Elegast'. Het leek mij interessant om daar een verhaal uit te kiezen, omdat ik nog maar weinig boeken heb gelezen uit de literaire canon. Ik had al wel van enkele verhalen gehoord in het middelbaar, maar ik heb er nog nooit zelf één gelezen. Daarom wou ik daar nu verandering in brengen.


Dit verhaal gaat over koning Karel, ofwel Karel de Grote. Hij was aan het einde van de achtste en begin van de negende eeuw keizer van een groot gebied in Europa. Het verhaal zou ontstaan zijn voor 1325. Deze kleine en spannende roman is in verzen geschreven én is één van de meest bekende verhalen uit de canon.


Korte samenvatting:

Karel ligt rustig te slapen totdat hij plots wakker wordt van een vreemde stem. Deze stem vertelt hem dat hij moet gaan stelen. Karel wil eerst geen gehoor geven aan de opdracht, want een koning gaat niet stelen. Na een derde maal beseft Karel dat het God is die deze opdracht geeft. Daarom kan hij niks anders doen dan wat God hem opgeeft. Hij verlaat zijn paleis en trekt het bos in. Daar komt hij een zwarte ridder tegen, genaamd Elegast. Hij was zijn verbannen vazal. Elegast wil Karel helpen met zijn opdracht. Samen trekken ze naar het kasteel van Eggerik, de broer van Karel, waar er heel wat wonderlijke dingen gebeuren. Hier wordt pas duidelijk waarom Karel deze speciale opdracht kreeg.



Eerst wou ik een poging wagen om het verhaal in het middeleeuwse Nederlands te lezen, maar al snel was ik hiervan afgehaakt. Het leek mij onmogelijk om het hele verhaal op die manier volledig uit te lezen. Het verbaasde mij hoe hard de woorden van het Oudnederlands soms afweken van onze huidige Nederlandse taal. Je begrijpt soms helemaal niet wat je leest. Ook opmerkelijk is dat het originele verhaal in dichtvorm is geschreven. Dit merkte ik ook af en toe op bij het lezen van de vertaalde versie. Daardoor leest het verhaal wel vlot, maar op een bepaald moment begint het rijmplezier voor mij wel wat af te nemen. Dit is dan ook het enige minpuntje van kritiek dat ik over dit verhaal heb.


Ik had al eens kennis gemaakt met een aantal boeken uit de literaire canon in het middelbaar. Toen hadden we enkele kleine fragmenten gelezen. Toen ben ik ook te weten gekomen dat er steeds een hele geschiedenis schuilt achter elk verhaal en dat vind ik altijd heel interessant. Ik ben altijd nieuwsgierig naar de diepere betekenis achter een verhaal.


Ik vond het een heel leuke ervaring om eens iets totaal anders te lezen dan wat ik eigenlijk gewend ben. De verhalen zijn totaal anders dan de moderne boeken. Het is heel leuk om verhalen uit het verleden te lezen, want zo kom je ook te weten hoe ze toen met bepaalde zaken omgingen zoals het geloof. Daarom zou ik het iedereen willen aanraden om dit soort boeken ook eens te proberen. Het is ook een aanrader in de klas. Zo maken ze kennis met totaal andere verhalen met een andere stijl. Ze zijn zeker bruikbaar voor een boekbespreking omdat het net zoiets totaal anders is. Al de verhalen uit de literaire canon zijn stuk voor stuk historisch. Ik denk dat er ook heel wat leerlingen zijn die nog nooit van de canon gehoord hebben. Ik zou deze verhalen graag meer in de les aan bod willen laten komen, omdat deze verhalen zeker nog niet van de kaart zijn. Heel wat mensen herkennen deze verhalen nog. Zo kan ik de leerlingen misschien overhalen om ook eens een verhaal uit de literaire canon te kiezen.



Bron: Wikipedia

23 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1 Comment


Luka Serneels
Luka Serneels
Apr 26, 2022

Dag Lode!


Wat fijn dat je hebt genoten van het mooie verhaal van Karel Ende Elegast. Ik heb zelf nog lang getwijfeld om dit boek zelf te bespreken voor mijn cultuurportfolio, maar ik heb het uiteindelijk toch niet gedaan.


Ik heb zelf in mijn laatste twee jaren middelbaar niets anders gedaan dan zulke oude werken lezen en analyseren. Ik vind het daarom dus zeker ook een aanwinst aan je collectie "gelezen boeken".


Ik ben wel van mening dat het boek eerder niet geschikt is om te gebruiken in de klas... toch niet voor de klassen waar wij in les geven. Ik denk dat het heel moeilijk zal zijn om een werk van de literaire canon, zeker eentje in het Oudnederlands,…


Like
bottom of page