top of page
  • Lode Van Hove

De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

Bijgewerkt op: 15 mrt. 2022

Een aangrijpend oorlogsverhaal waarin vriendschap centraal staat

 

Als keuzeboek heb ik 'De jongen in de gestreepte pyjama' van John Boyne gekozen. Het boek gaat over een onmogelijke vriendschap die zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. In dit blogbericht vertel ik jullie meer over dit mooie oorlogsverhaal.


Ik vat het boek kort samen:


Het boek gaat over een negenjarige jongen, genaamd Bruno, die opgroeit tijdens de Tweede Wereldoorlog in Berlijn. Hij woont er samen met zijn ouders, zijn 12-jarige zus Gretel, die hij omschrijft als ‘een hopeloos geval’, en dienstmeisjes, van wie er één Maria heet. Na een bezoek van Adolf Hitler, de Führer (die Bruno verkeerd uitspreekt als “Furie”), wordt Bruno’s vader, Ralf, gepromoveerd tot Commandant. Hierdoor moet de familie verhuizen naar Auschwitz, het grootste concentratiekamp uit de geschiedenis. Zo komen ze terecht in een huis met de naam ‘Oudwis’. Vanuit Bruno’s nieuwe kamer ziet hij een hoog, groot hek staan met daarachter allemaal mensen met dezelfde gestreepte pyjama aan. Bruno is nieuwsgierig en besluit op verkenning te gaan. Zo maakt hij kennis met een Joodse jongen die Shmuel heet. Zijn levensomstandigheden zijn helemaal anders dan die van Bruno. De ontmoeting groeit uit tot ware vriendschap, maar de onwetendheid van Bruno dreigt toch uit te lopen tot een tragische afloop.


Ik vond het een aangrijpend verhaal dat je vloeiend kon lezen door het makkelijke taalgebruik van de schrijver. Hij beschrijft alles zo goed waardoor je helemaal meegaat in het verhaal. Zo word je even teruggebracht naar de Tweede Wereldoorlog, vooral naar de concentratiekampen met al hun gruwelijkheden. Het is een spannend, avontuurlijk maar ook een tragisch verhaal waarin vriendschap een belangrijke rol speelt. Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hierdoor staat de oorlog en de Jodenvervolging centraal. Opmerkelijk in het boek is dat elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger of vraag waardoor je de neiging hebt om verder te lezen. Door de nieuwsgierigheid die het verhaal opwekt, zou je het boek snel kunnen uitlezen. Dit verhaal geeft een geheel andere kijk op de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging.


Ik heb dit boek gekozen omdat het thema mij aansprak. Ik had er enkele overtuigende recensies over gelezen en het boek kwam vaak ter sprake in het middelbaar tijdens de lessen Nederlands. Het sprak mij ook aan omdat het één van de genres is die ik graag lees, namelijk een oorlogsroman. Het is een ideaal boek om te gebruiken in de klaspraktijk. Wanneer je tijdens je lessen geschiedenis vertelt over de Jodenvervolging, kan je dit boek erbij betrekken omdat het hier heel duidelijk aan bod komt.


Ik vind het boek zeker een aanrader als je een liefhebber bent van oorlogsverhalen. Het is een fantastisch verhaal dat op een mooie manier is geschreven. Dit boek geeft stof tot nadenken en het einde van het verhaal is heftig, maar indrukwekkend geschreven. Als je door dit blogbericht benieuwd bent geworden naar de afloop van het verhaal, dan zal je het boek zelf moeten lezen.




20 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

1 comentario


Luka Serneels
Luka Serneels
18 dic 2021

Dag Lode!


Dit blogbericht over 'De jongen in de gestreepte pyjama' sprak mij heel erg aan omdat ik dit boek zelf meermaals heb uitgelezen. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels. Ik heb het boek zelfs gebruikt voor een examen Engels.


Het boek is ook verfilmd, met Asa Butterfield in de hoofdrol, de rol van Bruno dus. Die film heb ik ondertussen ook al een tiental keren gezien. Dit verhaal is voor mij een soort herinnering aan alle gruwelen die toen gebeurden, maar ook aan dat je iedereen moet accepteren, ongeacht van waar ze komen. Het heeft me zelf geïnspireerd nooit over iemand te oordelen, zonder die persoon eerst goed te leren kennen. Iedereen verdient een kans.


Me gusta
bottom of page