top of page
  • Lode Van Hove

Reactie: Luka Serneels over problematische afwezigheid

Dag Luka,


Ik las je blogbericht en ik vond de situatie die je aanhaalde heel herkenbaar.


In het secundair merkte ik zelf al dat er regelmatig afwezigen waren (dit was dan nog voor en tijdens de coronacrisis). Er waren, zoals jij al zei, hoofdzakelijk meer afwezigen op de dagen dat er een toets op de planning stond. Leerlingen hadden bijvoorbeeld niet gestudeerd voor de toets en bleven dan maar thuis. Ik vond het wel opvallend dat diezelfde leerlingen telkens met een doktersbewijs konden komen, zelfs al waren ze achteraf gebleken totaal niet ziek.


Uiteindelijk maken deze leerlingen het voor zichzelf alleen maar moeilijker, aangezien ze al de toetsen en taken toch moeten inhalen. Ze stapelen het werk alleen maar op. Ik zie er niet meteen voordelen in.


De situatie in onze opleiding is ook herkenbaar. De lessen 'Algemene Didactiek' op maandagochtend half 9 zijn voor vele leerlingen niet de aantrekkelijkste lessen om naartoe te komen. Het is een vrije keuze die ze voor zichzelf maken en die later misschien gevolgen kan hebben naar de examenperiode toe.


Ik weet niet of er echt een oplossing bestaat voor dit probleem. Strengere sancties nemen kan wat schrik opwekken. Maar zoals ik al zei, kunnen sommige leerlingen heel makkelijk aan een doktersattest of dergelijke geraken waardoor ze toch een bewijs hebben. Dan hebben deze sancties nog niet veel zin. Leerlingen die dan echt ziek waren, worden hierdoor misschien ook bestraft.


Een klaarduidelijke oplossing voor dit probleem is er momenteel nog niet denk ik. Elke school kiest zijn eigen aanpak om dit tegen te gaan, en die kan erg verschillen van school tot school. Iedereen moet hierin zijn eigen weg vinden.


Nog een klein puntje: In je laatste zin schrijf je 'dan' in plaats van 'dat'. Dit kan je nog verbeteren. ;)



Groetjes

Lode



7 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page